عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 15 بهمن 1393
بازدید : 684
نویسنده : فسیل شناس

معرفی نرم افزار Rock Works

امروزه همراه با پیشرفت و فراگیری رایانه در علوم مختلف استفاده و فراگیری رایانه و نرم افزار های مربوطه را برای هر اهل علم و محققی لازم و ضروری کرده است. بنده سعی دارم تا مهم ترین نرم افزار زمین شناسی را به صورت اجمالی برای شما تشریح کنم.
مجموعه RockWorks محصول مشترک شرکت های مختلف تولید نرم افزارهای علوم زمین از قبیل شرکت RockWare ( که دارای نرم افزارهای RockWorks, Stratus,RockWare می باشد) و شرکت ESRI (که دارای نرم افزارArc view است) و شرکت AutoDesk ( که دارای نرم افزار AutoCAD است.) و شرکت Microsoft (که سازنده سیستم عامل Windows است) و شرکت Fortner Research ( که شامل نرم افزار NEOSYS است.) و شرکت Visualogic ( که دارای نرم افزار Slicer Dicer است ) و در نهایت شرکت Golden Software ( که شامل نرم افزار Surter است) می باشد. این برنامه تحت سیستم عامل های ویندوز قابل اجراست.

 
برنامه های مختلف مجموعه RockWorks (قسمت اول)

ساختار کاری برنامه RockWorks:
ورود اطلاعات در صفحه RockWorks بدین صورت است که جدولی به صورت پیش گزیده با توجه به نیاز کاربر نمایان می شود که در ستون های جدول اطلاعات مربوطه پر می شود، سپس برنامه RockWorks با توجه به داده ها به پردازش آنها می پردازد. جدول های پیش گزیده در فایل های ATD,TEM قرار دارند که اطلاعات مورد نیاز هر بخش را برای کاربر فراهم می کنند.
رسم، تطابق و مدل سازی داده های چینه شناسی(Stratigraphy) :
مجموعه RockWorks برنامه هایی را به منظور نمایش دادن و تحلیل ستون های چینه نگاری داراست که عبارتند از :
* Strip Log : این برنامه برای نمایش گرافیکی یک ستون سنگ چینه ای بکار می رود.
* Cross Section :برنامه ای برای تطابق توالی های مختلف بکار می رود.
* Fence Diagram :با این برنامه می توان چند ستون چینه را در چند امتداد مختلف رسم کرده وآنها را با هم به نمایش در آورد و در نتیجه دید بهتری از یک منطقه بدست آورد.
* Stratigraphic Block Model :برنامه ای است که ستون چینه های دو بعدی را به صورت سه بعدی به نمایش در می آورد.
برنامه های مختلف مجموعه RockWorks (قسمت دوم)

برنامه رسم انواع نقشه (Mapping Software)
این قسمت از نرم افزار برای رسم نقشه های کانتوری ، نقشه های آماری و همچنین محاسبات نقشه برداری کاربرد دارد. با توجه به اینکه انجام محاسبات ریاضی مورد نیاز برای رسم این چنین نقشه هایی به وسیله ماشین حساب و ترسیم آنها با دست در بیشتر موارد وقت گیر و فاقد دقت لازم است از این رو چنین نرم افزاری می تواند مفید باشد.
* نقشه های ساده (Ez-map or Easy Map ):این برنامه با استفاده از داده های طول،عرض و ارتفاع نقشه توپوگرافی را رسم می کند.
* شبکه ها و سیستم های شبکه بندی (Grid and Gridding System) : شبکه سازی یعنی ایجاد یک مدل پیوسته ارقام از یک صفحه با استفاده از اطلاعات نقاط محدودی که روی آن صفحه قرار می گیرند. با استفاده از شبکه سازی می توان با وارد کردن داده های طول ، عرض و ارتفاع یک منطقه آن منطقه را به صورت سه بعدی نشان داد.
* نقشه های چند متغیره (Multivariable Map): این برنامه قابلیت رسم نمودار های ستونی، نمودار های دایره ای و نمودارهای ستاره ای را دارا می باشد که برای رسم نوع خاصی
نقشه مورد استفاده قرار می گیرد.
* برنامه های نقشه برداری (Survey): برداشت نقشه برداری که معمولا توسط دوربین های تئودولیت صورت می گیرد. برای اینکه بتوان از داده های خام برداشت شده اطلاعات طول ، عرض و ارتفاع را استخراج کرد می توان از این برنامه استفاده کرد.

به ادامه مطلب رجوع شود

 
برنامه های مختلف مجموعه Rock Works (قسمت سوم)

برنامه های زمین شناسی ساختمانی(Structural Geology Software):
این برنامه ها عبارتند از :
* Azimuth :که با استفاده از مختصات ابتدا و انتهای یک امتداد می توان آزیموت آن را محاسبه کرد.
* Length:که با استفاده از مختصات ابتدا و انتهای یک امتداد می توان طول آن را بدست آورد.
* Mid point: مختصات وسط یک امتداد را بوسیله ابتدا و انتهای آن محاسبه می کند.
* Strike and Dip map:با استفاده از داده های شیب ، امتداد و مختصات نقاط یک
منطقه نقشه را رسم می کند.
* Arrow map : این بر نامه مختصات ابتدا و انتهای خطواره ها را خوانده و نقشه ای رسم می کند که در آن این خطواره ها با استفاده از پیکان نشان داده می شوند.
* Lineation Gridding:این برنامه یک شبکه را برای محاسبه و نمایش خطواره ها طراحی میکند .
* Rose Diagram: دیاگرام های گلسرخی را رسم می کند.
* Streonet: برای رسم و تحلیل برداشت های ساختمانی بر روی شبکه استیونت
کاربرد دارد.
* Movement analysis: این برنامه با استفاده از مختصات یک نقطه در دو زمان مختلف می تواند میزان جابجایی،سرعت و جهت آن را محاسبه کند.
* Beta Pairs: با استفاده از امتداد و شیب دو صفحه مشخصات خطواره حاصل از برخورد آنها را بدست می آورد.
* Beta Intersection :خطواره های حاصل از برخورد تمام صفحات موجود را با یکدیگر محاسبه می کند.
* Rotate Data: می توان داده های ساختاری را به میزان دلخواه با امتداد و شیب دلخواه حول یک محور دوران داد.
* Strike-Dip Direction: برای تغییرات فرمت داده هیا ساختمانی از حالت منطبق با قانون دست راست به حالت امتداد و شیب بکار می رود .
برنامه های مختلف مجموعه RockWorks (قسمت آخر)

آب شناسی (Hydrology):
این قسمت شامل برنامه های زیر می باشد:
* (Drawdown(1 well: برای محاسبه و رسم مخروط افت در اطراف یک چاه.
* Drawdown Surface :برای محاسبه و رسم سطح پیزومتری با استفاده از اطلاعات آزمایش پمپاژ.
* Hydrograph: برای رسم دیاگرام تغییرات میزان بارندگی در برابر تغییرات سطح آب زیرزمینی در محدوده معین زمانی.
* Total Dissolved Solids :این برنامه با استفاده از داده های حاصل از تجزیه شیمیایی آب مقدار کل ماده حل شده در نمونه آب را محاسبه می کند.
* Ion Balance : با استفاده از این برنامه می توان داده های حاصل از تجزیه شیمیایی آب نسبت به کاتیون و آنیون نمونه آب را محاسبه کرد.
* Piper Diagram: نوعی دیاگرام مربوط به شیمی آب است را رسم می کندکه در آن
می توان به خصوصیات مختلف شیمیایی آب پی برد.
* Stiff Diagram: وظیفه این برنامه رسم نوعی دیاگرام است که توسط تنوع آنیونی و کاتیونی نمونه آب مشخص می شود.

مجموعه RockWorks یک نرم افزار وسیع و در عین حال ساده و سریع است. این نرم افزار کارایی هایی به مراتب بیشتر از آنچه تا کنون توضیح داده شده دارد از جمله برنامه های آماری و تبدیل مختصات داده ها ومحاسبات هندسی و .... که توضیح هر یک زمانی طولانی را می طلبد.

 

نرم افزار Rock Works شامل مجموعه ای از نرم افزارهای مختلف است که هر یک کار خاصی انجام می دهند. این نرم افزار توسط شرکت Rock Ware تهیه شده است و یکی از کامل ترین نرم افزارها در گروه خود است. این مجموعه تحت سیستم عامل Windows اجرا شده و از قابلیت های فراوانی برخوردار می باشد، به طوری که قادر است تقریبا تمام نیازها را در زمینه اکتشاف و زمین شناسی پاسخگو باشد.

 

نرم افزار Strip Log برای ترسیم توالی سنگ شناسی، نرم افزار Cross Section جهت تطابق ستون چینه ای، نرم افزارFence Diagram برای تهیه نمودار نرده ای، نرم افزار Grid-Based Map و EZ-Map جهت رسم نقشه های کنتوری، نرم افزارStratigraphic Block Model/Diagram جهت تولید دیاگرام چینه ای سه بعدی، بخش Survey شامل برنامه های نقشه برداری و نیز بخش Multivariable Maps جهت تهیه نقشه های چند منظوره، نرم افزار ۳D-Modeling برای مدل سازی سه بعدی تغییرات یک متغیر، استفاده از مدل های حقیقت مجازی ( Virtual Reality Modeling ) جهت بهبود شرایط مطالعه مدل های مختلف، برنامه Azimuths، برنامه Lengths، نقشه های شیب و امتداد و ساختار داده های آنها ( Strike & Dip Maps/Data Format )، برنامه Lineation Gridding جهت تحلیل وضعیت خطواره های روی نقشه ها، برنامه Rose Diagram جهت تهیه نمودار گلسرخی، برنامه Stereonet Diagram جهت رسم استریونت، برنامه Movement Analysis جهت مطالعه تغییرات پارامترهای مکانی ( طول، عرض وارتفاع )، برنامه Beta Pairs برای تعیین موقعیت خطواره حاصل از برخورد صفحات و نرم افزار Rotate Data جهت چرخش وضعیت عوارض ساختاری حول یک محور دوران بخش هایی از مجموعه Rock Works می باشند.

 

از دیگر بخش های این مجموعه می توان به نرم افزارهای Hydrogeology مربوط به مطالعات آبهای زیرپزمینی شامل نرم افزار Drawdown/1 Well جهت تعیین میزان افت در یک چاه که بر اساس تئوری Theis کار می کند، نرم افزارDrawdown Surface جهت رسم مدل سه بعدی سطح پتانسیومتریک، برنامه های هیدروشیمی، برنامه های آماری ( Statistics Software )، برنامه های رسم هیستوگرام و برنامه های گوناگون جهت تبدیل مختصات داده ها (Coordinates Conversion ) اشاره نمود.
در حال حاضر نسخه نرم افزار RockWorks 14 Full به همراه لایسنس آن، هم اکنون در دسترس شما قرار دارد.



dlدانلود با لینک مستقیم

passwordرمز فایل :www.iran30t.com

برای دانلود فایل لاتین آموزش این نرم افزار بر روی عکس زیر کلیک کنید



:: برچسب‌ها: معرفی نرم افزار Rock Works ,
تاریخ : چهار شنبه 15 بهمن 1393
بازدید : 1149
نویسنده : فسیل شناس
lithology symbols
سیمبل های لیتولوژی

mud-logging-eq-3-13.jpg
 


:: برچسب‌ها: سیمبل های لیتولوژی ,
تاریخ : چهار شنبه 15 بهمن 1393
بازدید : 1144
نویسنده : فسیل شناس
geology symbol
سیمبل های زمین شناسی
http://www.gutenberg.org/files/43232/43232-h/images/plate_ii_a.png
 


:: برچسب‌ها: سیمبل های زمین شناسی ,
تاریخ : چهار شنبه 15 بهمن 1393
بازدید : 506
نویسنده : فسیل شناس

فسيل شناسى

اصطلاح پالئونتولوژى (Paleontology) اولين بار توسط شخصى به نام دوکروته دوبلن ويل در سال 1825 ميلادى بکار رفت . اما عملا از سال 1834 ميلادى بود که فيشرفن والدهايم آن را براى اولين بار در نوشته هاى زمين شناسى وارد نمود . کلمه پالئونتولوژى که در کتابهاى فارسى ، ديرينه شناسى و يا فسيل شناسى ترجمه شده ، ريشه اش از چند کلمه گرفته شده است که عبارتند از : 
 Paleontology = Palaios + Ontos + Logos
( ديرينه شناسى = ديرينه و قديمى + موجود زنده + بررسى و تحقيق)
   منظور از ديرين شناس و يا فسيل شناس  (Paleontologist)  شخصى است که به مطالعه و بررسى فسيل ها مى پردازد و سعى مى کند تصوير زندگى و حيات در گذشته را بازسازى نمايد و تحولات گياهان و حيوانات اطراف ما را آشکار سازد .
. ديرينه شناسى مجموعه اى مهيج است که موضوع  را از علم زيست شناسى گرفته و در آن راستا رشد و توسعه يافته است و محدوده زمانى آن از 3500 ميليون سال قبل يعنى طى مدتى که حيات در روى زمين توسعه و پيشرفت داشته است را در بر مى گيرد . ديرينه شناسى رشد ، توسعه ، تحول ، و تکامل حيات را مشخص مى سازد و به زمين شناس کمک مى کند که سنگها را در گروه ها و طبقات خاص قرار دهد . ديرينه شناسى نه تنها به دنبال علت انقراض معمولى يک گونه است بلکه به دنبال دليل انقراض هاى دوره اى که در گذشته رخ داده و موجب از بين رفتن تقريبا تمامى موجودات از دنياى حيات شده است ، مى باشد . ديرينه شناسى محيط هايى را که موجودات فسيل شده در آن مى زيسته اند را بازسازى مى کند و با استفاده از مبانى و اصول بيوفيزيک در مورد اسکلت هاى فسيل شده علل و دلايل شکل گيرى و الگو و خصوصيات اسکلتى را بيان مى کند . با پيشرفت فهم و ادراک از علم ديرينه شناسى ، زير تقسيمات بسيارى براى آن بوجود آمد .
 به عنوان مثال ديرينه شناسى گياهىpaleobotany) که به مطالعه و بررسى فسيل هاى گياهى مى پردازد . (
 در حالى که ديرينه شناسى جانورى(paleozoology)، فسيل هاى جانورى را مورد بحث و بررسى قرار مى دهد ( البته اصطلاح پالئوزولوژى عموما مورد استفاده قرار نمى گيرد و بجاى آن پالئونتولوژى را بکار مى برند ) .
مطالعه فسيل هاى کوچک که اغلب نياز به ميکروسکپ دارد به عنوان فسيل شناسى ميکروسکوپى يا ميکروپالئونتولوژىMicro Paleontology)  شناخته مى شود . (
در ميکروپالئونتولوژى ، يک شاخه ويژه گياهى وجود دارد که به فسيل گرده و دانه گرده توجه دارد و از آن تحت عنوان پالينولوژى  (Palynology)  نام برده مى شود .
شاخه دیگر این علم به بررسی فسیل های بزرگ می پردازد که به نام ماکروپالئونتولوژی (Macropaleontology) خوانده می شود. این علم خود به گروه فسیل شناسی بیمهرگان و مهره داران تقسیم می شوند.

تاریخ : چهار شنبه 15 بهمن 1393
بازدید : 711
نویسنده : فسیل شناس

معرفی گرایش زمین شناسی نفت
زمین شناسی نفت از زیر شاخه های علم زمین شناسی می باشد که به بررسی عوامل و شرایط مرتبط با تشکیل ذخایر هیدروکربنی می پردازد و با توجه به نیاز کشور به شناخت ذخایر جدید نفت و گاز حائز توجه خاص می باشد. چراکه اولین قدم در راه اکتشاف همان بررسی های زمین شناسی هستند اطلاعات ارائه شده در این بخش شامل بررسی عوامل و پارامترهای مرتبط در نحوه تشکیل نفت و گاز و سنگ منشاد، مهاجرت و عوامل دخیل در آن، سنگ مخزن، انواع آن و پارامترهای مرتبط با سنگ مخزن، سنگ پوشش و در نهایت به بررسی جایگاه نفت و گاز در زمین شناسی ایران و تشکیل نفت و گاز در مناطق مختلف و عوامل موثر در آن پرداخته شده است.



:: برچسب‌ها: معرفی گرایش زمین شناسی نفت ,
تاریخ : چهار شنبه 15 بهمن 1393
بازدید : 665
نویسنده : فسیل شناس

معرفی گرایش چینه و فسیل شناسی
اصولا از روابط موجود بین طبقات سنگهای رسوبی بحث می‌کند.
مطالعات چینه شناسی از یک طرف مبتنی بر شناخت توالی طبقات رسوبی در زمانهای مختلف زمین شناسی به منظور پی بردن به تاریخ حوادث زمین و تکامل موجودات بوده ، از طرف دیگر تغییرات جانبی رخساره‌ها در مکانهای مختلف را بررسی می‌نماید که به وسیله آن با وضع جغرافیایی گذشته زمین در هر زمان آشنا می‌شویم.

 



:: برچسب‌ها: معرفی گرایش چینه و فسیل شناسی ,
تاریخ : چهار شنبه 15 بهمن 1393
بازدید : 711
نویسنده : فسیل شناس

معرفی گرایش سنگ شناسی رسوبی-رسوب شناسی


سنگهای رسوبی ، از انباشت ذرات ناشی از خرد شدن انواع سنگهای دیگر بوجود آمده‌اند. این ذرات ، معمولا به کمک نیروی گراویته ، آب ، باد و یا یخ به محل جدید خود منتقل شده و در آنجا به ترتیبی جدید نهشته می‌شوند. برای مثال ، امواجی که به ساحل صخره‌ها برخورد می‌کنند، ممکن است که از این طریق ، ذرات ریگ و شن دریا کنار دیگری را در همان نزدیکی فراهم آورند. این نهشته‌های ساحلی اگر سخت می‌شدند، سنگی رسوبی تشکیل می‌یافت. یکی از مهمترین خاصه‌های سنگهای رسوبی ، لایه بندی رسوبات تشکیل دهنده آنهاست. مهمترین کاربرد رسوب شناسی در ارتباط با اکتشاف منابع طبیعی از قبیل نفت و گاز می‌باشد، در گذشته بیشتر کمپانیهای نفتی برای کشف مخازن در جستجوی تاقدیسها بودند، اما با پیشرفت زمان به این نتیجه رسیدند که علاوه بر نفتگیرهای ساختمانی ، نفتگیرهای چینه شناسی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.


تاریخ : چهار شنبه 15 بهمن 1393
بازدید : 823
نویسنده : فسیل شناس

موقعیت‌ شغلی‌ و بازار کار رشته زمین شناسی در ایران

 

فارغ‌التحصیلان‌ مقطع‌ کارشناسی‌ رشته‌ زمین‌ شناسی‌ قادرند نقشه‌های‌ زمین‌ شناسی‌، معدنی‌ و جغرافیایی‌ را مطالعه‌ نموده‌ و اطلاعات‌ آن‌ را استخراج‌ نمایند و با گروه‌های‌ اکتشاف‌ معدن‌، آب‌یابی‌ و بهره‌ برداری‌ از آب‌های‌ زیرزمینی‌، همکاری‌ داشته‌ یا در کارهای‌ صحرایی‌ و کارگاهی‌ مهندسین‌ ژئوتکنیک‌ و ژئوفیزیک‌ فعالیت‌ داشته‌ باشند و کانون‌های‌ خطر همانند مناطق‌ زلزله‌خیز، آتشفشانی‌ و … را مشخص‌ نمایند. با توجه‌ به‌ توانایی‌هایی‌ که‌ فارغ‌التحصیلان‌ رشته‌ زمین‌شناسی‌ دارند، وزارتخانه‌های‌ صنایع‌ و معادن‌، نفت‌، نیرو، راه‌، جهاد کشاورزی‌، علوم‌ و آموزش‌ و پرورش‌ ، همچنین‌ شرکت‌ها و مؤسساتی‌ مانند ذوب‌آهن‌، سازمان‌ زمین‌ شناسی‌ کشور، شرکت‌های‌ مرتبط‌ با فعالیت‌های‌ سد سازی‌، آب‌یابی‌، حفر تونل‌، راهسازی‌، اکتشافات‌ آب‌ و نفت‌ و معادن‌، بخش‌های‌ مرتبط‌ با تهیه‌ نقشه‌های‌ زمین‌ شناسی‌ و معدنی‌، آزمایشگاه‌های‌ سنگ‌ شناسی‌ و زمین‌ شناسی‌ و در مجموع‌، کلیه‌ مراکزی‌ که‌ در ارتباط‌ با موضوع‌ زمین‌ فعالیت‌ می‌کنند، می‌توانند زمینه‌های‌ اشتغال‌ و فعالیت‌ فارغ‌التحصیلان‌ رشته‌ زمین‌ شناسی‌ باشند.

از نظر روحی، دانشجویان می بایست، متعادل باشند و از نظر جسمی می بایست کامل باشند، چون باید مطالب را در روی زمین یاد بگیرد و مطالعه کنند. رشته زمین شناسی به دلایل نوع گرایشها، مجموعه ای متنوع را برای دانشجویان این رشته، به همراه دارد که مهمترین آنها از این قرار است:

در مقطع کارشناسی دبیری دبیرستان، در دروس زمین شناسی.

کارشناس در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی.

فعالیتها در آزمایشگاههای مربوط به بخش خصوصی.

در مقطع کارشناسی ارشد: فعالیت در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی.

فعالیت در شرکت ملی نفت.

فعالیت در مؤسسه ژئوفیزیک و وزارت مسکن.

فعالیت در مؤسسه زمین شناسی و زلزله

فعالیت در شرکت پتروشیمی.

فعالیت در وزارت کشاورزی و وزارت راه و ترابری.

همچنین امکان کار در مراکز خرید و فروش جواهر به عنوان کارشناس سنگهای قیمتی برای فارغ التحصیلان این رشته امکان پذیر است.


تاریخ : چهار شنبه 15 بهمن 1393
بازدید : 631
نویسنده : فسیل شناس

فیلم ها زمین شناسی

 

http://www.hhmi.org/biointeractive/video/index.html  این سایت در مورد فسیل و تکامل آن میباشد

www.bbc.co.uk/sn

www.nationalgeographic.com

www.usgs.gov  سایت زمین شناسی آمریکا


تاریخ : چهار شنبه 15 بهمن 1393
بازدید : 901
نویسنده : فسیل شناس

سایت GEOLOGY.COM یکی از بهترین سایت های  علوم زمین و زمین شناسی است .

همچنین در لینکهای زیر میتوانید فیلم های زمین شناسی رو ببینید .



:: برچسب‌ها: فیلم ها و انیمیشن های مرتبط با علوم زمین ,
رسم ستون چینه شناسی و فسیل شناسی.برای دریافت شرایط کاری و قیمت از ساعت 17 به بعد با شماره 09358547794 تماس حاصل فرمایید.

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان رسم ستون فسیل شناسی و چینه شناسی و آدرس stratigraphiccolumn.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com